neljapäev, oktoober 09, 2008

Tõsiselt ajab nutma

http://www.epl.ee/artikkel/444339

Niisiis, hooldekodud ja tööhõive, kuid mitte iseseisvust isikliku abistaja teenuse abiga. Kuidas mina näiteks tööturule pääseksingi, kui elaksin hooldekodus ja puuduks IAT? See oli esimene küsimus, mis tekkis lugedes Eesti sotsiaalministeeriumi hoolekandeosakonna juhataja Sirlis Sõmer-Kulli arvamust artikli lõpus.
Einoh, mul ei ole sõnu.
Hooldekodus elamine ei tule odavam, kes vähegi arvutada oskab. Ainult hooldusõel x palju kliente ning kliendil pole muud, kui kuidagi end teostamata elada oma elu ära. Klient ei suuda endast max anda ühiskonnale. Hooldekodudes on omad reeglid ja piirid - oleme ausad. Hooldekodu on kodu ja igas (hoolde)kodus omad reeglid ja piirid.
Võin öelda vägagi veendunult, et mina olen võrdväärne ühiskonna liige.
Kuid ma ei ole kindel, kas see hea võrdväärsustunne oleks siis ka, kui oleksin hooldekodu jäänudki 9 aastat tagasi... Mis siis oleks olnud praegu - ma ei julge mõeldagi... Mina unustasin umbes aastaga elades hooldekodus ümbritseva sotsiaalse elu, kuigi lugesin ajalehti ja kuulasin raadiot jne.

On ju inimesi, kes tõesti vajavad 24 h abi - kas mitu hooldusteenust ei tule sama kallis või kallimgi, kui 24 h IAT ?

Kui kallis peab inimene olema, et ta ei oleks kallis riigile? Või õigemini odav inimene - vastik väljend see - et ta poleks kallis...

Ma ei usu sedagi, et hakatakse massiliselt IAT nõudma. Mitte ei usu. Kuid meie seas on mitmeid andekaid ja aktiivseid erivajadustega inimesi, kellele ON IAT tõesti ainus iseseisvuse allikas ja kelle kaudu saaks rohkemgi tagasi, kui IAT-le kulutatud raha.

Mul veab. On hästi. Mind mõistab ja toetab IAT-ga KOV. Mäksa vald.
Tunnen iseend pisi õnneseenena :)
Mina ise ütlen, et mina ei vaja 24 h abi. On inimesi, kes seda ei usu. Eksole, inimene istub ratastoolis ja käed ei tööta, seega pole võimeline mitte midagi tegema... Teoorias peaksin olema/elama 24 h õpitud abituse järelvalve all :P

Nutma ajavad tõesti sellised samm tagasi hoiakud aga väga.

4 kommentaari:

kukupai ütles ...

Hooldekodu on eelkõige siiski hooldekodu, eks ju. Mind paneb imestama hoopis see, et ei saada aru toetatud elamise teenuse vajadusest. See oleks just see mall, mille poole Rootsis ja Soomes liigutud on ja mis edukalt toimib. Mõeldud just neile, kes päris üksi ja iseseisvalt elada ei saa, aga 24/7 abi ei vaja. Kui vähegi suudavad, käivad tööl ja majandavad põhiosas ise või siis juhendatakse.

Tiia ütles ...

Täpselt sedasi - hooldekodu on HOOLDEkodu.

Jaajaa, toetatud elamine kindlasti veel.

Anonüümne ütles ...

minu arust ongi sinusuguse õige koht hooldekodus,sa ju vajad HOOLDAMIST ja ABISTAMIST või olen ma millegist valesti aru saanud?

Tiia ütles ...

LOODAN, et sa ise ei sattu kunagi hooldekodusse - sest siis saaksid oma vale arusaamisest aru...