teisipäev, oktoober 09, 2007

Kuldkalakene ( :P ) EI taha olla "invaliid"

Esiteks, tänud Mari - Leenule, kellega muutsime keskööl blogi tausta!
Leenu ja minu enda arvates on kalad minulikult. Olen kalade tähtkujudes. Olen horoskoopides lugenud, et olen kala, kes ujub vastuvoolu, kuid jõuab ikkagi sihtkohta. See on päris minulik :) Vahetevahel on mul tunne, et ujun energiliselt mingis purgis otsides väljapääsu ookeani :D :D :D

Liikumispuuetega Inimeste Liidus on momendil arutelu, kuidas nimetada ikkagi edaspidi puudega inimest:
  • puudega
  • erivajadustega
  • vaegur
  • lisavajadustega
  • või veel mingi teise sõnaga

Tänasel hommikupoolikul olen lugenud listi elavat kirjavahetust. Mind kurvastab, mitte isegi ei jahmata vanemate inimeste arvamus, et jääme siiski sõna "invaliid" juurde nagu vanal heal veneajal - siis olevat olnud selge pilt.

APPIKENE!

Kas tõesti tahavad astuda sammu tagasi invapoliitikas ? See on KURB. Ühiskond on suhteliselt hästi vastuvõtnud termini "puue". Isegi VEK annab välja puudeastmeid, mitte invaliidsusgruppe...

Minu elus ei ole keegi lähedane kasutanud kunagi minu puhul "invaliid" v a ametlikkus süsteemis, ja siis oldi ka pikkade nägudega - miks küll. Olen oma raamatuski kirjutanud, et vihkasin seda sõna juba lapsepõlves. Külm ja kalk ja mis iganes sõna. Ja tihti kuulsin seda sõna sõimu sõnana: sa kuradi invaliid... Sorry, ma pole kuulnud veel, et keegi sõimab "sa kuradi puudeline"! Võib - olla keegi on, kuid mina mitte. Ollakse kuidagi viisakam ja sallivam sõnaga "puue". Vaatasin praegu sõnastikus igaks juhuks järele, kas ehk on üle öö inglise keelne tõlke eesti keelte muutunud... :D Noo, ikka sama tähendus sõnal "invaliid", mille üle 20 aastat tagasi tuliselt vaieldi, et väljalülitatud ja kehtetud ja mida iganes inimesed ei ole me ning see sõna see ei sobi.

Mis nüüd lahti on? Kas nüüd lõi teravalt välja põlvkondade vaheline eriarvamus? Või on lihtsalt vanemad inimesed väsinud võitlemast, kes nad tegelikult on...

Igatahes mulle isiklikult meeldivad sõnad "puue" ja "erivajadus". "Erivajadus" rohkemgi.

Üleüldse, puude liigitamine on sega puder meil veel. Kõiki ei saa määrata üheainsa terminaga.

3 kommentaari:

kukupai ütles ...

Jeeh, mul blogis paari viimase jutu juures kommenteerijad läksid vaidlema samal teemal ja ma mõtlesin sellest terminoloogiast veidi kirjutada ka. Arvasin, et täna õhtuks panen üles.

Anonüümne ütles ...

Erivajadustega(see on minumeelest sobilik)-need oleme me kõik.....ja omamoodi erilised:))Erivajadustega lapseks ei peeta tänapäeval mitte ainult puudega lapsi vaid ka lapsi kellel on laulu-, kunsti ja jumal teab veel mis anne.Nad vajavad tuge ja lisa suunamist, et oma andeid arendada.
Puudega, vaegur ja invaliid on tõepoolest kaugelt nõuka ajast pärit haletsust vääriv
inimene(vähemasti on sellel sõnakõlksul selline mekk juures), kelle nagu poleks õigust millegile ja kohta siin ilmas.Närune kuidagi tundub.

Pirtsakas

Tiia ütles ...

Muidugi kirjuta ka :) Jään ootama õhtut !

Oh, see vaidluski läheb närusaks listis...

Ma ei suuda mõista, kuidas "invaliid" on ühetähenduslik, aga "puue" ei ole seda mitte... Ja MIKS peaks üks peaks ÜKS sõna olema kõigile üks seletav termin...

See on absurdne.
Kujutage kõla - erivajadustega invaliid :D :D :D ANDEKS VÄGA, AGA SEE EI LÄHE MITTE.
Vähemasti mulle.